اولین خودروی سواری تویوتا که از ژاپن صادر شد، تویوتا لندکروزر که در سال 1951 به بازار عرضه شد، نمادی از خودروهای آفرود است. در واقع آنقدر نمادین بود که مدل دهه 70 در ژاپن با چند پیشرفت تکنولوژیکی مجدداً عرضه شد.

تویوتا لندکروزر خودرویی است که برخلاف اکثر خودروهایی که شاسی مونوکوک دارند، به شاسی نردبانی معروف است. این فناوری به رانندگی در خارج از جاده کمک می کند، اما حمل و نقل خودرو را دشوارتر می کند. میله ضد رول روی اکسل جلو که می تواند از کنسول مرکزی جدا شود این مشکل را برطرف می کند.

امروزه سه محدوده در دسترس مصرف کنندگان است: تویوتا لندکروزر، تویوتا لندکروز استیشن واگن و تویوتا لندکروزر پرادو.

گیربکس تویوتا لندکروز: چگونه آن را تعمیر کنیم؟

نقش گیربکس هماهنگ کردن سرعت موتور با سرعت چرخ ها است: عملکرد موتور را با توجه به سرعت خودرو بهینه می کند. یک مکانیسم ضروری، گیربکس طوری طراحی شده است که در طول زمان دوام بیاورد، اما اولین علائم ضعف باید فوراً برطرف شود.

اما چگونه می توانید تشخیص دهید که گیربکس تویوتا لندکروزر شما آسیب دیده است و چگونه می توانید آن را تعمیر کنید؟

گیربکس های لندکروز تویوتا چه ویژگی هایی دارند؟

تویوتا لندکروزرها به طور کلی به یک جعبه دنده 6 سرعته دستی مجهز هستند: این مورد در گیربکس تویوتا لندکروز 3.0 CDI 4X4 است.

مدل های دیگر مانند تویوتا لندکروز 3.0 توربو دیزل 4×4 جعبه دنده اتوماتیک ارائه می دهند. جدیدترین مدل تویوتا لندکروزر 2024 دارای گیربکس 8 سرعته اتوماتیک است.

تویوتا لندکروز: چگونه از گیربکس لندکروز نگهداری کنم؟

برای جلوگیری از بروز مشکل در گیربکس خود، اکیداً توصیه می کنیم که روغن گیربکس خود را هر 65000 کیلومتر تعویض کنید و بررسی های کیفی را انجام دهید. تعمیر و نگهداری منظم تضمین می کند که گیربکس شما به خوبی روغن کاری شده است.

توصیه می کنیم تسمه محرک را هر 100000 کیلومتر و تسمه تایم را هر 120000 کیلومتر تعویض کنید.
چه زمانی باید گیربکس تویوتا لندکروزر خود را تعمیر کنم؟

چندین علامت وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا مشکل گیربکس تویوتا لندکروزر خود را به خصوص در هنگام رانندگی تشخیص دهید.

به عنوان مثال، اگر هنگام تعویض دنده صدای خش‌خش می‌شنوید، یا دنده درگیر نمی‌شود یا قفل نمی‌شود، باید اقدام کنید.

سه فرضیه اصلی برای توضیح این مشکلات وجود دارد:

گیربکس ناکافی روغن کاری شده؛
عضو کلاچ معیوب؛
چرخ دنده های فرسوده

چگونه گیربکس تویوتا لندکروزر خود را تعمیر کنم؟

برای یافتن علت این مشکلات ابتدا باید گیربکس را جدا کنید. در مورد تویوتا لندکروز، این کار در چند مرحله قابل انجام است: ابتدا روغن گیربکس را تخلیه کنید، سپس محورهای محرک و موتور استارت را بردارید. کابل های کنترل و سلکتور گیربکس را جدا کرده و سپس گیربکس را جدا کنید.

در مورد گیربکس دستی باید به نکات زیر به ویژه توجه کنید:

محورهای محرک: چرخ دنده ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که شفت های اولیه، ثانویه و میانی به خوبی روغن کاری شده اند.
حلقه همگام‌ساز: بررسی کنید که خانه‌ها (دندان‌های حلقه) هنوز به خوبی شکل گرفته‌اند و سایش را با سنج حسگر بررسی کنید. در نهایت بررسی کنید که حلقه همچنان شکل اصلی خود را داشته باشد و آسیبی ندیده باشد.
مهر و موم SPI: این مهر و موم ها محکم بودن مونتاژ و همچنین حرکت را تضمین می کنند. آنها باید در اولین نشانه سایش تعویض شوند. قبل از نصب مهر و موم SPI جدید، آن را با کمی روغن بپوشانید.
بلبرینگ ها: یاتاقان ها و چرخ دنده ها را از نظر خوردگی بررسی کنید.

این بررسی اولیه شما را قادر می سازد تا ارزیابی کنید که آیا گیربکس تویوتا لندکروزر شما نیاز به تعویض دارد یا اینکه آیا قطعات خاصی نیاز به تعویض دارند. با این حال، حذف گیربکس لندکروز تویوتا پیچیده است و علائم هشدار دهنده را نباید به سادگی گرفت: تخصص یک متخصص خودرو همیشه ارزشمند است.

بنابراین در تماس با متخصصی که می تواند کیفیت گیربکس شما را تضمین کند، دریغ نکنید.

کل گیربکس لندکروز را تعمیر یا تعویض کنیم؟

فقط یک متخصص می تواند یک تشخیص قابل اعتماد در مورد اینکه آیا باید گیربکس خود را تعویض کنید یا خیر، به شما بدهد. نیازی نیست گیربکس خود را مستقیماً از گاراژ بخرید: می توانید آن را به طور مستقل و اغلب ارزان تر خریداری کنید!

EDEN BOITES چندین مدل از گیربکس لندکروز تویوتا را ارائه می دهد:

HDJ100 4.2 TD 4×4 اتوماتیک
3.0 توربو دیزل 4×4 اتوماتیک
3.0 TD 4×4 5 سرعته
3.0 CDI 4×4 6 سرعته
3.0 TD 4×4 5 سرعته
3.0 توربو دیزل 4×4 6 سرعته
HDJ80 4.2 TD 5 سرعته
HZJ79 4.2 دیزل 4×4 5 سرعته
KDJ120 3.0 TD 4×4 5 سرعته
KZJ90 3.0 TD 4×4 5 سرعته

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *